Reggio Emilia inspirerat arbete i förskola och skola
30 hp
Kurskod: PE1520
Beslut: Fastställd i nämnden 2007-10-26. Giltig från och med 2008-01-21.
Nivå: Grundnivå
Ämne/områdeskod: Pedagogik (PEA)
Utbildningsområden: Samhällsvetenskapliga området 90%
Huvudområde: Ej huvudområde.
VFU-andel: -
Engelsk titel: Reggio Emilia inspired work in Pre-school and School
Revideringar
Litteratur
Litteraturlistan kan komma att revideras fram till 8 veckor före kursstart.
Kurslitteratur finns i viss omfattning att låna eller ladda ner på biblioteket. Talböcker för studenter med läsnedsättning finns sök- och nedladdningsbara i Legimus.
-
Bertilsson, L. & Åberg, B-M (2004), Mätas eller mötas – en studie om individuella utvecklingsplaner i förskolan. Läsanvisningar Examensarbete lärarexamen Högskolan Kristianstad..
-
Boyer Kathryn, Hayden Hans,Tellgren Anna, Werner, Heff (red) (2002), Perspektiv på samtiden/samtidens perspektiv- Forskning om det sena 1900-talets och det nya milleniets konst och visuella kultur. Stockholms universitet: Eidos 2002:6 (159 s). Läsanvisningar Andersson, Fred: Skriftens teknologi som visuellt tema – ett historiskt perspektiv, 6 sidor..
-
Carlsson, Lisa. & Lanz Christina (2006), Bild som samtal – bildarbete i undervisningen för konstruktiv konfliktlösning. Högskolan Kristianstad, Lärarutbildningen (30 s). Anmärkning: Examensarbete
-
Dahlberg, Gunilla, Moss, Peter & Pence, Alan (2003), Från kvalitet till meningsskapande: Postmoderna perspektiv – exempel i förskolan. HLS Förlag (295 s).
-
Dahlberg, Gunilla (2003), Är olikheten vår största likhet? Om välkomnandets och gästfrihetens pedagogik. Lärarhögskolan Stockholm, LOCUS, 15:2 (10 s). http://www.lhs.se/upload/iol/locus/urlocus2_03.pdf
-
Davies, Bronwyn (2003), Hur flickor och pojkar gör kön. Stockholm: Liber (228 s).
-
Henriksson, Lisa (2003), Bokpuffar: Lekidéer kring bilderböcker för förskola och lägre skolstadier. En bok för alla (119 s).
-
Holmsen, Merete (2005), Samtalsbilder - en väg till kommunikation med barn. Studentlitteratur (139 s).
-
Jonsson, Carin (2004), Barns livfulla kommunikativa vinkningar. Om läsande och skrivande som erfarenhets- och bildningskultur. Utbildning och demokrati, Vol 13, nr 1 (14 s). http://www.oru.se/oru/upload/institutioner/pedagogik/dokument/abstracts/ud/nr1_2004/jonsson_abstract.pdf
-
Kennedy, Birgitta (1999), Glasfåglar i molnen: Om temaarbete och dokumentation ur en praktikers perspektiv. Stockholm: HLS (176 s).
-
Malmström, Elisabet (2006), Estetisk pedagogik och lärande: Processer i bildskapandet, delaktighet och erkännande. Stockholm: Carlsson Bokförlag (141 s).
-
Marner, Anders & Östergren, Hans (2003), En kulturskola för alla estetiska ämnen och läroprocesser i ett mediespecifikt och medieneutralt perspektiv. Forskning i fokus nr 16. Stockholm: Myndigheten för skolutveckling (136 s). Övrigt: Tidskrift. http://www.educ.umu.se/~marner/artiklar/en%20kulturskola%20f%f6r%20alla.pdf?uri=scam%3a//publ/146&cmd=view
-
Nilsson, Bo (2003), “I can always make another one“ Young musicians creating music with digital tools. Musicianship in the 21th century: Issues, trends and possibilities.. Australian Music Center Läsanvisningar Sid 204-217.. Övrigt: Tidskrift.
-
Ahlner Malmström, E (1991), Är barns bilder språk?. Stockholm: Carlssons (159 s).
-
Nilsson, Bo & Folkestad, Göran (2005), Children´s practice of computer-based composition. Music Education Research nr 1. Läsanvisningar Sid 21-37.. Övrigt: Tidskrift.
-
Nordenfalk, Katta (redaktion: Ulla Arnell, Sören Engblom) (1996), Barns bilder och solen lyste blå. Stockholm : Bergh i samarbete med Moderna museet och Riksutställningar (176 s).
-
Nordin-Hultman, Elisabeth (2005), Den pedagogiska miljön och barns subjektskapande. Liber (247 s).
-
Reggio Emiliainstitutet (1996), Miljö och material,. Modern barndom 1996:3 (30 s). Övrigt: Tidskrift.
-
Åberg, Ann & Lenz Taguchi, Hillevi (2005), Lyssnandets pedagogik: Etik och demokrati i pedagogiskt arbete. Stockholm: Liber (152 s).
-
Reggio Emiliainstitutet (1999), Lärande relationer. Modern barndom 1999:9 (40 s). Övrigt: Tidskrift.
-
Reggio Emiliainstitutet (1998), Demokrati och delaktighet. Stockholm : Modern barndom 1998:5 (42 s). Övrigt: Tidskrift.
-
Reggio Children (2004), Skon och måttbandet : barn och mätande : det första närmandet till hur mått kan upptäckas, fungera och användas = Sko og metermål : børnene og måltagningen : den første tilnaermelse til hvordan man kan opdage mål og hvordan de anvendes og fungerer. Stockholm : Reggio Children / Space and relation (112 s).
-
Sommer, Dion (2005), Barnpsykologiska fasetter. Liber (263 s).
-
Sträng, Monica H & Persson Siv (2003), Små barns stigar i omvärlden : om lärande i sociokulturella samspel. Studentlitteratur (163 s).
-
Sundin, Bertil (1997), Postmodernism och musikpedagogik. Fotnoten nr 4. Läsanvisningar Sid 14-15.. Övrigt: Tidskrift.
-
Sundin, Bertil; McPherson, Gary.E & Folkestad, Göran (Red) (1998), Children Composing. Musikhögskolan i Malmö (160 s). Läsanvisningar CD ingår. I kursen behandlas 70 sidor..
-
Sundin, Bertil (2001), Barns musikaliska utveckling. 3 upplagan. Liber (190 s).
-
Vygotskij, Lev Semenovic (1995), Fantasi och kreativitet i barndomen. Daidalos (111 s).
-
Wagner, Ulla (2004), Samtalet som grund – Om den första skriv- och läsutvecklingen. Stockholm Bonnier Utbildning AB (130 s).
-
Wallin, Karin (2003), Pedagogiska kullerbyttor: En bok om svenska barn och inspirationen från Reggio Emilia. HLS förlag (131 s).
-
Whiteman, Peter (2001), How the bananas got their pyjamas: The singing of Young children. Bulletin of the International Kodály Society nr 26:2. Bulletin of the International Kodály Society nr 26:2. Läsanvisningar Sid 20-31.